Followers

Saturday, November 6, 2010

reply entry to cik mien : kahwin muda vs kahwin bersederhana.

Assalamualaikum. 


wah! selamat pagi everybody. hehe merujuk kepada tajuk harini, aku nak buat serang balas entry si Cik Mien. dia sebok dok citer pasal kawin mude la apa la. haihh haaa..tu dah gatal la tuh! hehe mentang mentang da becinta 5 tahun ae? bukan main lagi. kat FB pun status bukan main lagi pasal bertunang pasal kawin ye cik mien? hehe


dunia skang ni maksiat berleluasa. sedap main sedap jugak kau mengandung sedap jugak lah ko nak bersalin nanti. itu yang sepatutnya kalau untuk yang dah bernikah lah. tapi kalau untuk yang tak bernikah ni selalunya sedap main takut mengandung seksa pulak nak bersalin kan? haihh. kalau ikutkan, aku sutuju orang kawin awal ni. bukan sebab saje suke suke nak kawin. masalahnya kalau dah gatal sangat kan kawin jela. duit boleh cari tapi kalau maruah diri tergadai? cano tuh? ade jual ke kat kedai basikal? ado? ado? tak ado! haaaa... skang piki. takut kawin sebab takde duit atau baik kawin sebab nak jaga maruah?


next. ceh~ macam lect dalam dewan kuliah lak rasenye. haha skang aku nak citer pasal persiapan perkahwinan. orang zaman moden skang ni kawin dah tak ikut lagi cara yang sepatutnya. bapak aku cukup marah kalau orang kawin ade bersanding ngan tepung tawar pe semua tuh. semua tu bukan adat orang Islam. semua tu adat Hindu yang kita ni sibok nak tiru. tak paham la. kalau aku kawin nanti. aku tak kesah kalau takde pelamin. cukuplah sekadar pakai baju kawin pastu g salam salam tetamu. kan lebih baik begitu. kan kan?


bapak aku kata lagi. kalau nak kawin janganlah buat berlebih lebihan. sebab bila kita buat kenduri kawin yang KECIK sangat orang kata kita takda duit. bila buat kenduri BESAR sangat pulak orang kata kita belagak mentang mentang duit banyak. tapi kan. bapak aku kata sebenarnya. lagi besar sesebuah majlis, lagi banyak mulut orang mengumpat. cukuplah ala kadar saja kenduri kawin kita buat tuh nanti. hurmm. aku kalau kawin nanti aku buat biasa biasa je. buat mee goreng ala ala mamak style. haha amacam? tak nak datang? takpela. :(


lagi lagi. bapak aku kata kalau bab hantaran pulak tak paya la nak ade junjung junjung sireh bagai. tu pun bukan jugak adat kita.semuanya tiru. kenapa la orang melayu ni suke tiru sane tiru sini. bila tak ikut adat mula lah membebel kata langgar pantang laranglah apelah. haihh tak paham lah. kenapa kita taknak ikut cara kawin Islam yang menerapkan kesederhanaan dan tak menyusahkan kedua dua belah pihak. cukuplah dengan hantaran telekung dan senaskah Al-Quran. tapi korang kene ingat jugak. Al-Quran yang dijadikan hantaran tu korang kene baca. kalau tak rugi je beli. berdosa. alaaa..kalau tak buat hantaran pun same jugak. beli tapi buat hiasan je kat rumah. tak bace pun. ha same la tuh! 


bagi aku kawin muda atau kawin tua atau tak kawin tu berbeza. ada orang yang nak kawin muda sebab untuk mengelakkan maksiat. ade kawin muda sebab dah terlanjur. ada pulak kawin muda sebab betul betul ikhlas jujur amanah fatonah sidik sigaraga semua tu la. hahaha merepek sudah! kalau yang kawin lambat ni pulak maybe dorang nak kukuhkan kewangan dorang. nak kumpul duit banyak banyak macam gunung fuji baru nak kawin kot. hakhak ade jugak yang nak ada karier yang betul betul membina dulu. ada tu yang tak da colan colan lagi. hakhak kalau untuk yang tak kawin tu maybe dorang selesa hidup sendiri. takde colan colan. tak mampu. takde keinginan. ataupun terlalu memilih. haaaa...janganlah jadi golongan yang ketiga ni ye. tak lengkap keIslaman seorang muslim kalau die tak kawin ni tau! hehe maka bagi gadis sadis dengan jejaka jejaki di luar sane tuh. jangan pernah bagi alasan taknak kawin sebab takut nak beranak la. takut bini beleter la. takut bercerai lah. jangan! nanti lepas kahwin akan ada rezeki dan kebahagian yang Allah bagi dekat kita. jangan lah korang takut. kalau berani nak main sebelum kawin apasal takut pulak nak kawin? sebab lepas kawin tak boleh main ke? hakhakhak kan lagi HALAL! siap ade cop sirim lagi ngko! pocayo la den 
jonji ha... hahaha






ok bye bye. jumpe lagi lain kali. hehe 

5 comments:

Ajie Mohd Tahir said...

hohoho..seram plak ble pk tggngjwb sms n slps khwin.

Bella ♥ said...

ehehehe..tau takpe! laki and perempuan dua dua pun ade tgjwb yg besar lepas kawin kan? hurmmm get ready jela! :)

tasniya said...

emm...i tkot xleh bg kmtmen dkt bf..i br je stat stdy in degree tp dia da keje...nak2 dia tgh keje kt brunei...i dkt smnanjung...tp dia sgt2 stia...kami hmpr trlnjur tp i cpt istighfar..i nk bgtau parents psl nk kahwin...tp parents ttapkan stdy dlu..haih...so,complicated..i tkot kami btol2 trlanjur..i xnk buat dosa bsr..haih...

tasniya said...

anyway...bleh i tau,tjuk lgu blog u nih???best r..nk cari..tq

Bella ♥ said...

ermm jauh tu bf kat brunei. kalau die setia u pun kene setia jugak tau! sayangila bf anda sepenuh hati. heheheh ;pp must be a reason knp ur parents xbagi kawin awal :) dengar ckp mak ayah. dont ever lawan ok! :)

hehe lagu ni tajuk die disaat aku mencintaimu by dadali band :)